الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۰ چیست؟-راهبرد معاصر
سید محمدهادی سبحانیان، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد؛

الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۰ چیست؟

سید محمدهادی سبحانیان، معاون اسبق اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر انقلاب گفت: تحقق شعار سال مستلزم اقدامات متعددی است؛ از بهبود فضای کسب و کار گرفته تا زمینه سازی بر جذب سرمایه گذاری.
سید محمدهادی سبحانیان؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 20
کد خبر: ۸۱۴۴۲

الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۰ چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز (۳۰ اسفند) سال 1399 را به پایان رساندیم و به اولین روز از سال 1400 نزدیک می شویم، سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامیده شد. سال 1400 نیز همانند سال های گذشته با تاکید بر مساله مهم و حیاتی در اقتصاد به عنوان تولید اما این بار با تکیه و تاکید موکد بر تامین زیر ساخت های آن یعنی پشتیانی و مانع زدایی آغاز شد، لذا امیدواریم با فراهم سازی بسترهای لازم و برداشتن موانع و به جای آوردن حمایت های لازم شاهد توسعه و رشد تولید در کشور باشیم. سید محمد هادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی و معاون اسبق مرکز پژوهش های اقتصادی مجلس درباره شعار سال و راهبردهای لازم آن نظرات خود را با ما در میان گذاشت.

 

سید محمدهادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی در خصوص شعار سال 1400 گفت: در صورتی شعار سال 1400 که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد به منصه ظهور می رسد که بخش تولید مورد حمایت های جدی دولت و تمامی دستگاه ها و مسوولین کشور قرار بگیرد. اگر از تولید حمایت های موثری صورت بگیرد قطعا با به کار گرفتن چند راهبرد تاثیر گذار می توان شعارهای رونق و جهش تولید را محقق کرد.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: تدوین راهبرد توسعه صنعتی به عنوان یکی از مهمترین پیشرانه های توسعه تولید انتخاب مهمی در عرصه اقتصاد و بخش تولید کشور به شمار می رود. اگر توسعه صنعتی  به عنوان راهبردی مهم مورد توجه قرار بگیرد به توسعه و جهش تولید یک گام نزدیک تر شده ایم.

 

سبحانیان با اشاره به راهبردهای بعدی توسعه تولید گفت: موضوع مهم دیگری که در به جریان انداختن تولید بسیار موثر است، بحث شفافیت، رقابت و تسهیل فضای کسب و کار است. اگر فضای کسب و کار تسهیل شود اداره بنگاه ها راحت تر و سرمایه گذاران و کار آفرینان با رغبت بیشتری وارد عرصه تولید می شوند، بنابراین موضوع مهم در این عرصه، مقررات زدایی، ثبات مقررات و تضمین حقوق مالکیت افراد است تا زمینه های لازم برای سرمایه گذاری داخلی در بنگاه های اقتصادی ایجاد شود.

 

معاون اقتصادی اسبق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موانعی که از سر راه تولید باید کنار گذاشته و زدوده شود گفت: راهبرد مهم دیگری که باید دنبال شود کاهش هزینه فرصت تولید است که دولت می تواند از طریق هزینه دار کردن فعالیت های نامولد و رقیب تولید آن را محقق کند. بدیهی است فعالیت سفته بازانه و سوداگرانه مثل سرمایه‌گذاری در ارز، سکه، خودرو، املاک و غیره که لزوماً فعالیت مولدی به شمار نمی رود و موجب کسب مالیات دولت نمی شود اخلال زاست، از سوی دیگر فعالیت های سوداگرانه و سود بالای آن هر نوع فعالیت تولیدی که مستلزم پرداخت مالیات را باشد تحت الشعاع قرار می دهد و موجب بی رغبتی به فعالیت های مولد می شود، لذا کاهش هزینه فرصت تولید باید حتماً در دستور کار دولت قرار داده شود.

 

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: راهبرد مهم دیگر برای توسعه تولید، حمایت از تولید و تامین امنیت سرمایه‌گذاری است، به این معنا که وقتی در توسعه تولید موفق می شویم که سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و در بخش تولید امن باشد، هر چند تضمین حقوق مالکیت بحث مهمی در امنیت سرمایه گذاری به شمار می رود که در قوانین و مقررات فضای کسب و کار حتما باید دیده و اجرا شود.

 

سبحانیان خاطر نشان کرد: بحث ارتقاء تامین مالی بنگاه ها نیز موضوع مهمی است که باید به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار داده شود. همچنین برای توسعه تولید باید استراتژی صنعتی مشخصی داشته باشیم تا از این رهگذر بتوانیم ابعاد مختلف توسعه تولید را محقق کنیم که یکی از آنها بازسازی، رتبه بدی و ارتقای نظام اعتبار سنجی است تا در این رهگذر بتوان فعالین واقعی عرصه تولید را شناسایی و از آنها با اعطای تسهیلات لازم حمایت جدی به عمل آورد.

 

معاون اقتصادی اسبق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی دیگر از ظرفیت های مهم برای رشد و گسترش تولید استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی است، هر چند که  تامین مالی داخلی در وهله اول بسیار مهم است. از سوی دیگر باید حتما فضایی در عرصه تولید کشور مهیا شود تا علاقمندان به تولید در فضای رسمی کشور فعالیت کنند، از این رو انتظار می رود چه دولت کنونی، چه دولت بعدی برای این گروه از تولید کنندگان، تمهیدات و تسهیلاتی قائل شود.

 

سبحانیان درخصوص اینکه مردم جهش تولید سال 99 را احساس نکردند پیرو بیانات رهبر انقلاب تاکید کرد: شکی وجود ندارد که اگر رئوس اشاره شده برای توسعه و رشد تولید به کار گرفته شود شاهد توسعه تولید خواهیم بود. به هر حال ما در سال 99 با وجود کرونا و چالش های آن رشد اقتصادی مثبتی داشتیم، تولید هم رشد کرده بود، آنگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اما مردم این موضوع را در زندگی و معیشت خود احساس نکردند.

 

 وی  خاطر نشان کرد: به هر حال رشد داشتیم، اما چون از یک رشد منفی نسبت قابل توجهی فاصله گرفتیم؛ این موضوع منجر به رشد مثبت بسیار کمی نزدیک به صفر شد، اما چون تورم بالایی داشتیم، تورم باعث شد که مردم رشد را احساس نکنند و سفره آنها کوچک ‌شود. به هر حال دلایل متعددی برای تورم می توان عنوان کرد اما نحوه تامین مالی دولت و کسری بودجه از جمله مسائلی بود که با ایجاد تورم سایه سنگینی بر سر تولید انداخت. به هر حال نحوه تامین مالی دولت می تواند بر امنیت سرمایه گذاری و فضای کسب و کار اثرگذار باشد به این ترتیب که اگر دولت منابع مورد نیاز خود را از طریق انتشار اوراق از سمت بازار جمع آوری کند، عملاً زمین بازی را برای استقراض بخش خصوصی از این بازار کاهش می یابد یعنی برون رانی اتفاق می افتد، به این معنا که بخش خصوصی از بازار سرمایه برای تامین مالی بهره مند شود، دولت از این بازار تامین مالی می کند.

 

سبحانیان تصریح کرد: از سوی دیگر، وقتی دولت از منابعی کسری بودجه خود را تامین می کند که آن منابع، تورم زاست کما اینکه از منابع صندوق توسعه ملی انجام ‌دهد یا از منابع بانک مرکزی، این روش موجب  افزایش نقدینگی و تورم  و کوچک شدن سفره مردم می شود، بنابراین برای توسعه تولید و ایجاد رفاه اقتصادی مردم باید تلاش کنیم که کیک اقتصاد ما بزرگتر شود و کوشش کنیم با استفاده از راهبردهای مختلف تورم را کنترل کنیم. اگر تامین مالی بودجه دولت با روش های غیر تورم زا انجام شود آن زمان مردم می توانند طعم خوش  بزرگ شدن کیک اقتصادی را بچشند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده